Wist u dat Nederlandse ondernemers jaarlijks nagenoeg 15 miljard euro mislopen omdat facturen niet betaald worden? Ondernemers verliezen niet alleen veel geld maar ook kostbare tijd aan slecht of niet betalende debiteuren. Het schrikbarend hoge bedrag staat een effectieve groei van ondernemingen in het MKB flink in de weg.
Wat is debiteurenbeheer?
Om uw onderneming duurzaam te laten groeien, is het belangrijk dat u betaald wordt voor de diensten of producten die u levert. Uw debiteurenbeheer zou erop gericht moeten zijn om de betaling van openstaande facturen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Het zal u niet vreemd in de oren klinken dat facturen regelmatig te laat, gedeeltelijk of helemaal niet worden betaald. De redenen die debiteuren hiervoor hebben, lopen vaak uiteen. Het kan een geschil m.b.t. uw product of dienst betreffen, financiƫle problematiek aan de kant van de debiteur of simpelweg een fout op de factuur.
Wat levert goed debiteurenbeheer u op?
Uw financiƫle processen zijn als het bloed dat door de aderen van uw onderneming stroomt. Effectief debiteurenbeheer is derhalve een cruciaal onderdeel van een goed functionerende onderneming. U besteedt echter ongetwijfeld liever uw tijd en energie aan uw core business dan het achter uw debiteuren aanlopen. Daarnaast wilt u niet dat uw debiteurenbeheer een te grote stempel op uw klantrelatie drukt. Tot waar bent u begripvol voor de motieven van uw klant / debiteur?
Het uitbesteden van uw debiteurenbeheer kan een slimme keuze zijn. Enkele voordelen hiervan zijn:
- Snellere betaling van uw facturen;
- Punctuele controle van betalingen;
- Behoud van de klantrelatie, er wordt altijd gebeld uit uw naam;
- Een juridische afdeling die voor u klaarstaat;
- Verruiming van uw liquiditeitspositie;
- Besparing op personeel.
Waar kiest u voor? Wegen de voor- en nadelen van een extern of intern debiteurenbeheer nog tegen elkaar op? Een afweging die het waard is om te maken.