1. Minimumloon stijgt opnieuw per 1 juli 2024
Per 1 juli van dit jaar gaat het minimumloon opnieuw omhoog.
Het minimumloon wordt doorgaans in januari en juli geïndexeerd aan de hand van de CAO-lonen. Daarnaast stijgt per juli van dit jaar het minimumloon extra met 1,2% als gevolg van een aangenomen amendement vanuit de Tweede Kamer.
Let op! Hoeveel het minimumloon in totaal gaat stijgen, wordt dit voorjaar pas bekend.
Omdat de uitkeringen zijn gekoppeld aan de hoogte van het minimumloon, gaan deze ook omhoog. Dit betreft onder andere de AOW, de WW en de bijstand.
De stijging per 1 juli is de tweede stijging van dit jaar. Op 1 januari werd het minimumloon al geïndexeerd met 3,75%. Ook werd per die datum het minimumuurloon ingevoerd, gebaseerd op een werkweek van 36 uur. Werknemers met een minimumloon die contractueel al voor 1 januari 2024 meer dan 36 uur per week werkten, zijn er daarom per 1 januari van dit jaar extra op vooruit gegaan.
2. Profiteer nog dit jaar van vrijstelling bpm bestelauto
Ondernemers die een nieuwe bestelauto willen aanschaffen, kunnen alleen in 2024 nog profiteren van de vrijstelling voor de bpm. Deze vrijstelling wordt namelijk per 1 januari 2025 afgeschaft.
De bpm is een belasting op personenauto’s en motorrijwielen, maar geldt – onder voorwaarden – ook voor bestelauto’s. De bpm wordt onder meer geheven bij de inschrijving en/of aankoop van een nieuw voertuig in het kentekenregister.
Degenen die ondernemer zijn voor de btw én ondernemers die aannemelijk kunnen maken dat ze de bestelauto tenminste 10% zakelijk gebruiken, hebben, onder voorwaarden, een vrijstelling voor de bpm.
De overheid heeft besloten dat de vrijstelling van bpm op de aanschaf van nieuwe bestelauto’s per 1 januari 2025 wordt afgeschaft. Nieuwe bestelauto’s worden daardoor voor ondernemers vanaf 2025 een stuk duurder. Zo rust bijvoorbeeld op een bestelauto (diesel) met een catalogusprijs excl. btw van € 55.000, ruim € 15.000 bpm. Hoeveel de bpm volgend jaar bedraagt, is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Ondernemers kunnen in 2024 nog een bestelauto kopen zonder bpm. Als alternatief kan er ook een elektrische bestelauto aangeschaft worden. Daarvoor betaalt men in 2024 ook geen bpm en vanaf 2025 een vast bedrag van € 360. Dit bedrag stijgt jaarlijks mee met de inflatie.
Besluit u nog dit jaar een nieuwe elektrische bestelauto te kopen, dan heeft u onder voorwaarden recht op de milieu-investeringsaftrek (MIA) en op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). De MIA bedraagt dit jaar 27% van het investeringsbedrag minus € 20.000. Vorig jaar was dit 45% minus € 11.000. De MIA is derhalve al flink versoberd en het is nog niet bekend of deze in 2025 voor elektrische bestelauto’s zal blijven bestaan. De SEBA bedraagt 7%, 10% of 12% van de catalogusprijs met een maximum van € 5.000. Het subsidiepercentage is afhankelijk van de grootte van de onderneming (12% voor kleine ondernemingen, 10% voor middelgrote ondernemingen en 7% voor grote ondernemingen).
Let op! Laat u vooraf goed informeren over de voorwaarden voor de MIA en de SEBA. Daarmee voorkomt u dat u mogelijk geen recht hierop heeft vanwege het niet voldoen aan de voorwaarden.
3. Gebruik auto van de zaak door meerdere werknemers, wat nu?
Als aan een werknemer een auto van de zaak ter beschikking wordt gesteld waarbij sprake is van privégebruik, geldt de bekende bijtellingsregeling. Maar wat als één auto aan meerdere werknemers ter beschikking wordt gesteld? Hoe zit het dan met de bijtelling?
De bijtellingsregeling komt er in het kort op neer dat jaarlijks een percentage van de catalogusprijs van de auto als inkomen moet worden aangemerkt. Hierover betaalt de werknemer belasting.
De bijtellingsregeling ziet op het privégebruik van de auto door de werknemer. De vraag is wat de regels zijn als de auto aan meerdere werknemers ter beschikking staat voor privégebruik. De Belastingdienst heeft onlangs aangegeven dat de bijtelling dan gebaseerd moet worden op de mate waarin de auto aan de werknemers ter beschikking is gesteld.
Voorbeeld: Een auto staat ter beschikking aan twee werknemers die de auto ieder ook privé gebruiken. Staat de auto aan beide werknemers in gelijke mate ter beschikking, dan bedraagt de bijtelling bij beide werknemers 50% van de normale bijtelling. Betreft het een auto met een cataloguswaarde van bijvoorbeeld € 40.000 en een bijtelling van 22%, dan bedraagt de totale bijtelling € 8.800 per jaar. Per werknemer bedraagt de jaarlijkse bijtelling dan 50% x € 8.800 = € 4.400.