glissenaar-van-marketingplan-naar-linkedin

Marketing… natuurlijk weet jij als ondernemer hoe belangrijk dat is voor jouw business. Maar hoe gaat marketing nou écht voor jouw bedrijf werken? Hoe bereik je met al jouw inspanningen daadwerkelijk resultaat? Een marketingplan is daarvoor onontbeerlijk. Maar wist je dat ook LinkedIn je hierbij kan helpen? En dat dit echt niet ingewikkeld hoeft te zijn?

 

Met het onderstaande stappenplan en onze 10 handige LinkedIn-tips ga je voortvarend aan de slag!


Stap 1: Bepaal je doelstellingen
Als je op zoek bent naar nieuwe klanten, dan is het goed om eens op een rij te zetten hoeveel en welk soort nieuwe klanten je eigenlijk wilt hebben. Laat je bijvoorbeeld inspireren door je concullega’s en vertaal deze informatie naar je eigen onderneming. Vervolgens verwerk je je doelstellingen uit naar concrete getallen.

Stap 2: Bepaal je doelgroep
Weet jij eigenlijk wel wie je wil bereiken? Een bekende valkuil van ondernemers is dat zij het liefst iedereen tot hun doelgroep rekenen. Veel slimmer is het echter om je te specificeren. Dus: focus en durf te kiezen! Bepaal wélke bedrijven of klanten je precies wilt aanspreken. Ook je communicatie stem je bij voorkeur af op een afgebakende doelgroep. Bedenk wat jouw voorbeeldklant is en beschrijf deze gedetailleerd. Wat is het voor iemand, welke eigenschappen heeft hij en met welke vragen of problemen worstelt hij? Als je straks je voorbeeldklant goed voor ogen hebt, kan dat je helpen om het juiste verhaal te vertellen.

Stap 3: Van marketingplan naar LinkedIn
En voor het vertellen van het juiste verhaal, kan ook LinkedIn je uitstekend helpen. LinkedIn is een zeer efficiënt en handig marketinginstrument om je ondernemersverhaal op een snelle manier te delen met je netwerk. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, je zult hier wel iets voor moeten doen! Daarom geven we je graag een paar tips.

Berichten plaatsen op LinkedIn?
LinkedIn is volop in ontwikkeling en biedt steeds meer mogelijkheden. Relatief nieuw is het  publiceren van ‘posts’ oftewel een LinkedIn Pulse-bericht. Veel ondernemers weten niet dat je zelf ook artikelen kunt publiceren op LinkedIn, via “Pulse”. Het delen van waardevolle informatie is een goede manier om jezelf als ondernemer te positioneren als expert binnen jouw vakgebied. En het mooie is: als je relevante informatie publiceert, verschijnt dat automatisch in het LinkedIn-postvak van je connecties. De LinkedIn Pulse-mogelijkheid zorgt bovendien voor snellere reacties van de lezer en creëert hierdoor meer volgers binnen je netwerk. Om berichten te plaatsen moet je alleen wel even de taal van je LinkedIn-profiel op ‘Engels’ zetten, mocht je dat nog niet hebben gedaan. Je doet dat via Account & Instellingen > Taal wijzigen. Zodra je de Engelse taal hebt ingeschakeld, verschijnt op je homepage de extra optie “Write an article”. De rest wijst zich vanzelf!


Onderscheidend zijn

Zorg dat jouw unieke eigenschappen in je LinkedIn-profiel duidelijk naar voren komen. Wees dus onderscheidend in je profiel en leg daarbij de nadruk op de samenvatting van je onderneming en je functie. Deze informatie is namelijk als eerste zichtbaar in de zoekfunctie! Daarnaast zijn je “Top Skills” en “Recommendations” erg belangrijk. Hoe sterker je profiel namelijk is, hoe hoger het in de lijst van LinkedIn-zoekresultaten verschijnt.

Handige LinkedIn-tips
Tip   1: Wees onderscheidend in je profiel.
Tip   2: Zorg dat de samenvatting een persoonlijke noot bevat.
Tip   3: Vul je zakelijke e-mailadres in bij je profiel.
Tip   4: Plaats nooit een blog over jezelf, maar zorg dat je verhaal interessant is voor de lezer.
Tip   5: Heb geduld met het bereiken van de juiste doelgroep.
Tip   6: Bekijk af en toe je Top Skills, maar ook wie je profiel onlangs bekeken heeft.
Tip   7: Plaats regelmatig een LinkedIn Pulse-bericht en installeer de LinkedIn Pulse-app.
Tip   8: Vraag aan je klanten om een aanbeveling achter te laten op je LinkedIn-profiel.
Tip   9: Neem af en toe contact op met een potentiële klant vanuit LinkedIn.
Tip 10: Probeer via meerdere kanalen aan nieuwe LinkedIn-connecties te komen.